گلشیری
برای ادبیات هدف سیاسی قائل نبود
ششمین
سالگرد هوشنگ گلشیری، عصر روز سهشنبه
۱۶/۳/۱۳۸۵ و با حضور افرادی چون علیاشرف
درویشیان، فرزانه طاهری، امیرحسن
چهلتن، بهمن فرمانآرا، حافظ
موسوی، قاسم روبین، مهین خدیوی،
رضا عابد و جمعی دیگر از هنرمندان
و هنر دوستان در مزار نویسنده،
واقع در امامزاده طاهر برگزار شد.
سخنران
اول امیرحسن چهلتن به ارائه
صحبتهایی دربارهی گلشیری پرداخت.
...
رضا عابد دیگر سخنران مراسم؛
گلشیری را فردی دانست که صناعات
ادبی معاصر را بر آشفت و گامی
فراتر از شیوه های معمول داستان
نویسی برداشت. او افزود: "در
کشوری که به قول مرحوم زرینکوب،
هر روز سهراب به دست رستم کشته میشود
که اشارتی تمثیلی است به قربانی
شدن نو در برابر کهنه، گلشیری
همچون نیما، هدایت، شاملو، فروغ و
تنی چند از برگزیدگان، بیرق نو را
در برابر کهنه برافراشت."
رضا
عابد سپس به جنگ ادبی اصفهان اشاره
کرد و ضمن بیان ویژگیهای جریان
فرهنگی به نقش گلشیری در آن اشاره
کرد و گفت: "گلشیری امکانات تازه
ای را در حوزهی داستان نویسی
وارد ادبیات فارسی کرد، توانست با
حجم و اهمیت نوشتههایش در داستان
نویسی و نقد ادبی در تاریخ ادبیات
ما از موقعیت ویژه ای برخوردار شود."
این
نویسنده و منتقد سپس به تاثیرهای
گلشیری بر داستاننویسی معاصر
اشاره کرد و از مرارتهایی نام
برد که گلشیری برای رسیدن به این
موفقیت آنها را از سر گذرانده است.
وی افزود "تمام این مرارت ها را
فقط میتوان با یک واژه تبین کرد؛
آرمان. و چه فروتنانه هستی و حیات و
راحتی خود و خانوادهاش را وثیقه
آرمانش کرد."
رضا
عابد درمورد ویژگی های آثار
گلشیری به "شازده
احتجاب" به عنوان بهترین نوشتهاش
اشاره کرد و گفت: "او با بهرهگیری
از شیوهی سیال ذهن و اجرای درست
آن با تاکید اساسی بر لایههای
پیش از گفتار، با سبکی بدیع، ضمن
فاصله گرفتن از نوشتههای ذهنی
قبلی دیگران، تصویری گویا از
تاریخ معاصر ایران به دست داد که
در آن به شناختی درست از اشرافیت
ستربن میرسیم." وی افزود: "گلشیری
همان خفیهنویس شازدهاحتجاب بود.
او سبک را خود محتوا و محتوا را خود
سبک میدانست و برای هنر اهداف
سیاسی قائل نبود."
....
در پایان مراسم فرزانه طاهری ضمن
تشکر از حاضران در مراسم گفت: "...
گفتنی است در این مراسم حسین صفاریدوست،
حافظ موسوی، علیرضا حسنیآبیز،
فانوس بهادروند، بهروز احمدزاده،
محمد خلیلی، علیرضا فراهانی، اعظم
محقق، اعظم حسینی نیز به شعر خوانی
پرداختند.
اعتماد
ملی، پنجشنبه ۱۸/۳/۱۳۸۵ ، صفحه ادب و
هنر
تاثیر
جدی بر بیش از سه دهه حیات ادبی
رضا
عابد نیز در ادامه این برنامه
اظهار داشت: "گلشیری در عرصه
داستانی گامی نو برداشت و از شیوههای
ادبی گذشته فراتر رفت. او همچون
نیما یوشیح، صادق هدایت، احمد
شاملو و فروغ فرخزاد بیرق نو را در
برابر کهنه برافراشت و جانش را
مصروف کارش ساخت. با راه اندازی
جنگ ادبی اصفهان و پیوستن گلشیری
به آن، این انجمن سخنگوی تازه و
پرنفوذی چون گلشیری یافت که
توانست موقعیت قوی در داستان
نویسی بیابد. وی سپس به ویژگی های
داستان گلشیری اشاره کرد و افزود:
" او کار درست نویسنده را زدودن
حایل ها و موانع میدانست. داستان
"شازدهاحتجاب" او از نخستین
داستانهایی است که با مضمون
مکاشفه در شخصیت اشرافی ما نوشته
شده و به عنوان یک هنرمند آن را در
خط داستانی پی گرفت و بدون حاشیه
از دیگران سخن گفت."
اعتماد
،پنجشنبه ۱۸/۳/۱۳۸۵ ،شماره۱۱۳۱
خفیه
نویس تجدد ایران
رضا
عابد دیگر سخنران مراسم بزرگداشت
هوشنگ گلشیری بود . که در سخنرانی
خود با اشاره به آشفتن صنایع ادبی
توسط گلشیری گفت: "تاثیر پنهان و
آشکاری که شیوهی گلشیری بر
داستان نویسی این مرز و بوم داشته
تا حدی است که ما را در یافتن
نوجویی های خود او دچار مشکل میکند.
او خاطر نشان کرد که تمام مرارتی
که نویسندهی شازده احتجاب در
زندگی هنری خود متحمل شدهاست با
یک کلمه میتوان تفسیر کرد: آرمان.
عابد
با تشبیه شخصیت گلشیری به خفیه
نویس داستان شازده احتجاب اظهار
داشت: "گلشیری خفیه نویس تجربعی
تجدد ایران بود. او به رواج اندیشهای
پرداخت که مفهوم و برداشتی نو را
عرضه میکرد، سبک را خود محتوا و
محتوا را خود سبک معرفی کرد."
حیات
نو، پنجشنبه ۱۸/۳/۱۳۸۵، شماره ۹۳۵
|